Feeks uit winterslaap

Vandaag op de boot geweest. We hebben een nieuwe ligplaats gekregen vlakbij de kant.

Boot verplaatst naar D86. Motor deed het in één keer echter de klap schroef heeft er nog steeds weinig zin in. Na een extra rondje naar de nieuwe ligplaats gevaren en direct de aanmeer lijnen vervangen.

D86

Zeebrugge – IJmuiden

Na een heerlijke ochtend in Zeebrugge om 15:15 vertrokken uit de jachthaven. Voorspelling os ZW 3-4. Echter op zee is het anders. Wind is ZW maar 15-20 kn en dat is 4 à 5 Bft. Dus maar weer alleen met de genua. Westerschelde is druk maar we hebben er geen last van. We varen precies door alle boten langs en heven onze koers niet aan te passen.

Rond middennacht zijn we bij de Maasmond, ook hier bijna geen verkeer. We besluiten Scheveningen over te slaan en gaan direct door naar IJmuiden. Wind begint verder aan testrekken en geregeld nu 30 kn wind van achteren en net nu we alleen op de electrische stuurautomaat kunnen varen. Boot loopt vaak uit het roer en dan piep-piep-piep en dan gaat alles weer goed. Vlak bij IJmuiden slaat er nog een golf over de boot heen en begint het te regenen.

Om 9:00 komen we aan in Seaport IJmuinden. Laatste stukje nog best wild door golven van de zijkant. Gelukkig had de motor er zin in. Aanleggen was nog een uitdaging met deze harde wind van de zijkant. Met de lier de boot tegen de zijsteiger getrokken.

Afgelegd: 92,5 / 11068 nm

52-27.44N 004-33.62E

Zeebrugge

Na een rustige vaartocht vanuit Oostende komen we tegen de avond in Zeebrugge aan. We leggen makkelijk aan aan de bezoeker stijger. Het is al etenstijd dis ik ga alvast de voorgekookte maaltijd opwarmen. Iedereen smult van mijn pastasaus.

In de avond doen we niet heelveel. Om 21:00 ga ik slapen. Marcel leest zijn boek.

De volgende ochtend gaan we vroeg aan de wandel. We lopen met ze alle naar Spar om ingrediënten te kopen voor maaltijd die nog vanochtend alvast gekookt moet worden voor de avond die we op zee zullen doorbrengen.

Onderweg naar de boot gaan we nog langs een speeltuin waar Jonathan het geweldig vind. Er zijn 3 glijbanen, 3 schommels en een huisje met ramen. Jonathan gaat alle attracties af.

Elisabeth ligt in een ligschommel en heeft lol. Marcel dekt zijn oren toe onder de capuchon want hij krijgt koude oortjes.

Eenmaal op zee was het slim dat al gekookt was want niemand zou zin hebben om op de zee iets te koken. Na het avondeten heb ik nog snel alles afgewassen en Marcel droogde af. Daarna trok de wind alleen maar aan en we gingen een onrustige nacht in.

Oostende – Zeebrugge

We wilden eigenlijk om 14:30 vertrekken i.v.m. het tij. Helaas werd het door omstandigheden 15:30. Dit was wel te merken. Als je Oostende verlaat moet je eerst nog 5 kabels (0,5 nm) naar zee varen en dan in de gewenste richting varen. Er stond echter al zoveel stroming dat we helemaal NO werden gezet. Met veel moeite de eerste kardinaalboei kunnen ronden, de tweede aan de verkeerde kant gerond.

Verder staat er veel meer wind dan verwacht. Stoten van net geen 30 kn (7 bft). We varen alleen met de genua en besluiten maar naar Zeebruge te gaan i.p.v. Scheveningen/IJmuiden.

Om 19:00 komen we aan in Zeebrugge. We wilden weer in de West Hinder marina gaan liggen, maar alle steigers waren verdwenen en het kantoor uitgeruimd.

Afgelegd: 16,6 / 10976 nm

51-14.03N 002-55.33E

Oostende

Bijna 6 dagen hier geweest. Afgelopen weekend van het borstkanker evenement Think Pink geweest. Er waren dertig zeilboten aanwezig waar mensen met borstkanker meekonden zeilen. Wij waren ook uitgenodigd. Het was erg gezellig. Helaas is bij het binnen varen van één van de zeilboten een aanvaring. Helaas dus tegen Feeks en net tegen de windvaan. Deze kunnen we niet meer gebruiken totdat de windvaan gerepareerd is. Wat normaal soepel gaat gaat nu allemaal stroef. Zover ik kan zien is een as verbogen net bijbehorende bouten. Kan gebeuren en gelukkig op de terugweg naar huis.

Maandagmiddag zijn mijn moeder en Willy met de trein gekomen. Was erg leuk om ze weer te zien na 16 maanden.

Verder geregeld met Jonathan en Elisabeth naar diverse speeltuinen geweest.

Duinkerken – Oostende

Om 12:00 uit de haven van de YCMN vertrokken. Helaas ging net het verkeerslicht op 3x rood. Opgeroepen of we nog verder mochten maar dat kon niet. Na ruim een half uur wachten kwam er een vrachtschip uit de sluis en een loosboot uit een andere haven. Nog steeds 3x rood ondanks dat het schip allang weg was. Nog een keer opgeroepen en toen ging het licht op groen, groen, wit. Ze waren het vergeten om te zetten.

Eenmaal op zee een lekkere wind, geen golfslag en stroming mee. We gaan 6-7 kn tot Nieuwpoort en dan valt de wind weg. Laatste stuk op de motor gevaren.

Om 18:20 komen we aan in Oostende. Simon is al naar huis dus nog geen douche.