Dag 7 Lelystad-Haven – Almere

Vandaag draaien we de rollen om. Eva gaat doet wat ik doe en ik wat Eva doet.

Om 8:45 vertrekken we. Wind uit het ZZW 5 kn.

Met 2-3 kn varen we rustig richting Pampus. Voordat we bij Pampushaven valt de wind twee keer weg en starten we de motor. Bij Pampus is het weer even windstil en het laatste stukje naar Marina Muiderzand staat er een heerlijke halve wind.

16:45 leggen we aan in onze box.

Morgen naar huis en overmorgen weer aan het werk.

Dag 6 Lelystad-Haven

Blijven vandaag in Lelystad-Haven. Het waait nog flink en af en toe regen.

In de speeltuin was een ander gezin aanwezig. Zij wonen in Lelystad-Haven. Was een leuk contact. We werden ook nog naar de Aldi gebracht met de auto. Gingen lopend terug. 3 km lopen met af en toe een bui.

Dag 5 Enkhuizen- Lelystad-Haven

Vanmiddag moet ik naar mijn werk. Bus naar het station gaat 13:10 en dan de trein naar Almere.

We gaan dus vroeg weg. 8:15 zijn we bij de sluis. Er staat veel wind en we hebben wat moeite om aan te leggen.

Na de sluis zeilen met 5-7 kn met halve wind. Wind 20-30 kn

We nemen de zuidelijke ingang. Waar we iets in het water zien drijven. Ik stuurversnelling maar ruim omheen. 11:50 komen aan in Lelystad-Haven. Wanneer ik net de kuiptent op heb begint het te regenen.

Dag 4 Stavoren – Enkhuizen

8:45 vertrokken uit Stavoren wind uit het NO 10 kn. We gaan 3 kn met dubbel gereefd grootzeil en volle genua. Ik verwacht dat de wind nog iets gaat aantrekken.

11:30 komen we aan in de Compagnieshaven van Enkhuizen. Weer op de O steiger. Punt ligt in de wind die nu 17-20 kn is. Gingen lekker. Laatste stukje alleen op de genua.

Zorra komt ook vanmiddag. Leuk om Noa, Albert, Hanna, David en Boaz te zien.

Dag 3 Enkhuizen – Stavoren

Wilden eigenlijk naar Andijk maar de wind is gedraaid naar west dus we gaan naar Stavoren.

Na 3 uur zeilen met alleen de genua komen we net voor 12 uur aan in de Stavoren buitenhaven.

Morgen terug naar Enkhuizen.

Dag 2 Hoorn – Enkhuizen

Afgelopen avond hadden we code oranje ivm wind regen en onweer.

Boot extra vastgelegd en vanaf 19:00 begon het dicht te trekken en te regenen. Om 21:00 was de regen voorbij en we dachten al dat was het. Daarna kwam de wind en regen terug uit een iets andere hoek. We hebben heerlijk geslapen met de regen en donder.

‘s Morgens ging Eva nog boodschappen doen en met de kinderen onder de douche. Daarna vertrokken uit Hoorn. Er stond 15 kn wind de volledige genus en 2x gereefd grootzeil. Zo gingen we met 5 kn naar Enkhuizen. Ik wilde eigenlijk door naar Andijk maar we blijven toch een nachtje in de Companieshaven.

Motor had was problemen met hard/zacht dus een nieuwe telegraaf kabel geïnstalleerd.

Dag 1 Almere – Hoorn

Gisteravond na mijn avonddienst naar de boot gegaan. Eva en de kinderen waren er al na het avondeten.

Volgende ochtend vroeg vertrokken. Heerlijke ZW wind en we gaan 5 kn naar het paard van Marken.

Na Volendam valt de wind weg. We bevinden ons precies in het midden van het fontijnkruid gebied. Toch de motor aan en om de 15 min even in de achteruit. Wanneer we in Hoorn zijn ga ik nog even onder de boot om de restanten weg te halen.

‘s Avonds komt het verwachte noodweer Code Oranje voor het hele land.

Morgen weer verder naar het noorden.